Strah od gubitka radnog mesta i bojazan da neće preživeti mesec s platom naterala je veliki broj ljudi u ekonomiju kratkotrajnih poslova, poznatu kao "gig economy"

Kako su strah od posla, male plate i internet stvorili novu vrstu radnika i zanimanja

Broj zaposlenih na kratkotrajnim poslovima se samo u Velikoj Britaniji udvostručio u protekle tri godine, prenosi "Jutarnji list".

Jedna od deset radno sposobnih osoba zaposlena je na ugovor koji traje od jednog pa do nekoliko meseci, što u Velikoj Britaniji znači čak 4,7 miliona radnika.

Kako piše "The Guardian", tome je doprineo rast digitalnih platformi, u kojima se ističu "Uber" i kompanije poput "Wolta" i "Deliveroo".

Preciznije, te platforme su pokrenule svojevrsnu revoluciju na tržištu rada koja više ne garantuje posao od osam do četiri.

"Tržište rada menja se veoma brzo i radnici ne mogu da dobiju potrebnu zaštitu. Veliki broj ljudi prisiljen je da se zaposli putem platformi koje pružaju barem nekakvu zaradu, koja je često nesigurna", objasnila je Frensis O Grejdi, glavna sekretarka Britanskog kongresa sindikata, a to su pokazali i rezultati istraživanja koje je sproveo Univerzitet u Herfordširu.

Prema toj studiji, od 2016. do danas broj zaposlenih neke od internet platformi skočio je s 4,7 odsto, odnosno s 2,3 miliona Britanaca, na gotovo deset odsto radnika ili čak 4,7 miliona ljudi, a još veći broj populacije tokom svog radnog veka nekoliko puta se poslužio digitalnim platformama kako bi zaradili dodatni novac.

Preciznije, reč je o 7,5 miliona Britanaca koji su bili prisiljeni da se okrenu takvoj zaradi da bi spojili kraj s krajem.

Kratkotrajni poslovi jedan su i od razloga rekordne stope zaposlenosti kao i otvaranja novih radnih mesta, što se beleži u zemljama širom sveta. U Britaniji je pritom zaposleno 32,8 miliona ljudi, ali to ne znači da Britanci bolje žive.

Naprotiv, broj siromašnih građana sve je veći, a prosečna plata pala je ispod nivoa zabeleženog pre finansijske krize.

"Strah od nezaposlenosti raširio se zemljom. Smanjenje plata ljude podseća na 2008. i boje se da će ostati bez radnog mesta", smatra Džon Mekdonel, kancelar iz senke.

Kako je istraživanje pokazalo, mladi radnici skloniji su radu putem internet platformi. Naime, čak dve trećine te vrste zaposlenih ima između 16 i 34 godine, pri čemu dominiraju muškarci. Uz to, većina ljudi koristi više od jedne platforme kako bi zaradili za život.