Veliki broj ljudi zaposlen je u organizacijama u kojima je jasno definisana hijerarhijska struktura, pa težnja ka unapređenju i uspinjanju na poslovnoj lestvici postaje primarni cilj svakog ambicioznog radnika. Put ka vrhu i ostvarenju zacrtanih ciljeva nesumnjivo donosi brojne izazove, posao postaje sve teži i odgovorniji, ali istovremeno donosi bolje materijalne uslove, primamljiviju poziciju i status, kao i brojne druge benefite. Svako unapređenje predstavlja stepenik više ka dostizanju željene pozicije, međutim, kako biste ga zaslužili, neophodno je da nešto promenite u svom radu i ponašanju na poslu. Bez obzira na to što unapređenje zavisi od mnogo faktora, koji su za svaku kompaniju individualni, ipak postoje određene stavke na koje možete sami da utičete i zahvaljujući kojima možete dalje napredovati u karijeri. U razgovoru sa poslodavcima saznali smo koje osobine radnike dovode na više pozicije, te vam u nastavku teksta donosimo savete koji vam mogu pomoći da napredujete u gotovo svakom preduzeću.

Kako do unapređenja?

1. Pozitivan stav

Poslodavci ističu da je najlakše sarađivati sa pozitivnim ljudima, te ih uvek drže blizu sebe. Dakle, promenom stava i pozitivnijim pristupom poslu i svakodnevnim problemima, možete pomoći sebi na putu ka unapređenju. Često se dešava da baš zbog pesimističnih prognoza i negativnog stava, na određene pozicije dospeju ljudi koji su možda manje kvalifikovani, ali čvrsto veruju da je nešto moguće ostvariti i imaju optimističan pristup poslu. Pored toga, pozitivnim razmišljanjem jasno pokazujete da se ne bojite izazova i da ste spremni na akciju. Zapamtite da poslodavci na vodećim pozicijama ne žele ljude koji će pronaći milion izgovora zašto je nešto nemoguće ostvariti, već ljude koji će pronaći milion rešenja za problem koji se nalazi ispred njih. Zbog toga je neophodno da promenite ugao posmatranja problema i postanete osoba koja će svojim stavom motivisti i druge da eliminišu sve prepreke pred sobom.


2. Preuzmite inicijativu

Znate kako možete da unapredite poslovanje ili da rešite trenutno gorući problem kompanije u kojoj radite? Slobodno preuzmite inicijativu i iznesite svoj predlog poslodavcu. U najgorem slučaju vaš predlog može biti odbijen, što ne treba da vas spreči u nameri da pronađete bolje rešenje. Osim toga, ne ustručavajte se da ponudite svoju pomoć na nekom projektu ili novom zadatku. Radnici koji dobijaju unapređenje najčešće sami pronalaze zadatke i poslove, ne čekajući da im neko od nadređenih kaže šta moraju da odrade. Zbog toga je jako važno da pokažete inicijativu, jer vas ona može dovesti do željene pozicije.


3. Rešite problem

Većina zaposlenih kada naiđe na određeni problem, odlazi kod svog nadređenog očekujući da ih on reši. Međutim, takvi radnici se ne ističu u gomili i ne mogu očekivati unapređenje. Poslodavci ističu da nagrađuju unapređenjem one radnike koji najpre iznesu problem, a zatim iznesu nekoliko mogućih solucija za njegovo rešenje. Kada radnici sami ponude rešenja, a od nadređenog traže savet ili konsultaciju oko toga koje je rešenje najbolje, to predstavlja jasan znak o njihovoj preduzimljivosti, snalažljivosti i spretnosti. Dakle, ne čekajte da se problem reši sam od sebe, već učinite sve što je u vašoj moći da sami srušite barijere koje su vam se našle na putu. Poslodavci će to ceniti i na kraju nagraditi.


4. Istaknite svoje uspehe

Ukoliko ste svesni uspeha koji ste postigli u prethodnom periodu, nema potrebe da budete sramežljivi i to ne istaknete na narednom sastanku. Vaš nadređeni ne može u svakom trenutku da zna koje ste projekte uspešno završili i kakve ste rezultate postigli, pa nije na odmet da ga na to podsetite. Možda najbolji način da se nenametljivo istaknete i pohvalite, jeste da kvanticifirate svoje rezultate i iznesete ih pretpostavljenom. Kada izađete sa konkretnim brojkama upoređujući svoje rezultate između dva vremenska intervala, svom poslodavcu ćete jasno staviti do znanja koliko ste doprineli kompaniji, pa vas može uzeti u obzir prilikom sledećeg unapređivanja radnika.


5. Preuzmite odgovornost

Naravno da niko nije savršen i zaista su retki oni koji svoj posao obavljaju besprekorno. Greške su sastavni deo svakog posla, te nemojte očajavati ukoliko ste odgovorni za određeni neuspeh. Ono što je jako važno u ovakvim situacijama jeste da ne krivite druge za svoje propuste, niti da tražite opravdanje u nekim eksternim faktorima. Priznajte grešku i preuzmite odgovornost, jer jedino na taj način možete nešto naučiti iz počinjene greške, pa se ona neće ponavljati u narednom periodu. Takođe, poslodavci će više ceniti one radnike koji su u stanju da priznaju svoju grešku i preuzmu zasluženu krivicu na sebe, jer će oni u narednom periodu prihvatati svaku sugestiju ili kritiku, te nastojati da budu još bolji. Ova osobina pravi razliku između radnika, te zahvaljujući njoj možete dalje napredovati u svom poslu.


6. Tražite unapređenje

Ukoliko ste se prepoznali u svakoj od prethodnih pet tačaka, a i dalje niste dobili unapređenje ili zasluženu povišicu, onda se ne ustručavajte da je sami potražite od svog poslodavca. Ako su svi argumenti i činjenice na vašoj strani, nema razloga da se ne odvažite i direktno postavite pitanje o vašem budućem statusu. Sudeći po rezultatima sprovedene studije agencije „Accenture“, u kojoj je učestvovalo 3.400 radnika u srednjim i velikim kompanijama u 29 zemalja sveta, u najvećem broju slučajeva, ljudi koji zatraže povišicu dobiju barem neku nagradu. Rezultati takođe pokazuju da je od ukupnog broja onih koji su tražili unapređenje čak 17% dobilo novu poziciju koja je bila bolja od očekivane, dok je 42% njih dobilo poziciju koju su tražili. Ukoliko do sada niste tražili povišicu ili unapređenje, sada je pravi trenutak da to uradite.