Jedna izreka kaže da je čovek bez cilja poput broda koji jedri bez odredišta. I zaista, kada govorimo o kratkoročnim ili dugoročnim životnim planovima, često imamo priliku da čujemo neke uopštene fraze, koje naglas izgovorene više zvuče kao želje pojedinaca nego kao jasno postavljeni ciljevi. Dakle, cilj bez plana za njegovo ostvarenje je samo želja! Kako biste uspešno odredili putanju kojom će jedriti Vaš „brod“, najpre morate napraviti jasnu razliku između želja i ciljeva, a zatim odrediti korake koji će Vas odvesti do njihove realizacije. Iako zvuči komplikovano, zapravo je veoma jednostavno.

Kako da želje pretvorite u ciljeve?

Ukoliko krenemo od jednostavnog primera, na osnovu kog možete napraviti jasnu razliku između želja i ciljeva, naredni korak se nameće sam po sebi. Naime, ukoliko kažete „Ove godine želim da zarađujem više“, sasvim je jasno da se radi o želji na koju Vi nemate uticaj, već očekujete da brojni spoljašnji faktori rade u Vašu korist. Međutim, ukoliko kažete „Ove godine ću više zarađivati“, onda ste definisali cilj ka kome ćete težiti tokom čitave godine i čije ostvarenje u najvećoj meri zavisi od Vas samih.

Kada ovako definisan cilj stavite na papir, naredni korak jeste sastavljanje plana za njegovo ostvarenje. Upravo ovaj korak je i presudan za ostvarivanje uspeha, jer Vam on omogućava da pravilno sagledate gde ste trenutno i koliko će Vam snage, mudrosti, sredstava i vremena trebati da cilj i realizujete. Razlaganjem cilja po segmentima, pronalaženjem što više načina za njegovu realizaciju i fokusiranjem na njegovo ostvarenje, uvidećete da možete postići značajne rezultate.

Postoji veliki broj tehnika i alata koji Vam mogu pomoći da svoju želju prevedete u cilj ka čijem ostvarenju ćete težiti. U uspešnom definisanju i postavljanju ciljeva najzapaženije rezultate pokazala je S.M.A.R.T tehnika. Reč „smart“ na egleskom jeziku znači pametan, dok se akronim S.M.A.R.T. sastoji od engleskih reči: Specific-Measurable-Achievable-Realistic-Timely (Specifičan – Merljiv – Ostvariv – Realan – Vremenski definisan). Ukoliko želite da Vaš cilj bude dobro postavljen, on mora obuhvatiti sve navedene karakteristike.


S – Specific and Simple

U definisanju cilja jako je važno da on bude precizno određen i jednostavan. Dakle, prilikom određivanja cilja uključite sva svoja čula i usredredite se na ono što suštinski želite i verujete da možete ostvariti. Pored precizne definisanosti, vodite računa i o njegovoj jednostavnosti. Što je cilj jednostavnije formulisan, on je razumljiviji, što će Vam pomoći da uvek budete fokusirani na njegovo ostvarenje. Potrudite se da u jednoj rečenici izrazite ono što želite da postignete u narednom periodu.


M - Measurable

Cilj treba definisati tako da bude merljiv, odnosno da bude izražen u nekoj mernoj jedinici kako biste efikasno mogli da pratite uspeh u njegovoj realizaciji. Tako na primer, ukoliko je Vaš cilj povećanje prihoda, odredite tačan novčani iznos, ili ukoliko je Vaš cilj smanjenje kilograma, odredite njihov tačan broj. Pored toga, pod „M“ se može dodati i motivacija. Dakle, postavite takav cilj koji će Vas motivisati da što pre krenete u realizaciju.


A – Achievable

Postavite cilj koji je ostvariv. Pri definisanju ciljeva ovde treba biti naročito oprezan i voditi računa da ono ka čemu ćemo težiti u narednom ne bude nemoguće dostići. Dakle, ukoliko postoji i najmanja sumnja u ostvarivost onoga želite da relizujete u narednom periodu, smanjite kriterijume i učinite put do vrha prohodnim. Pod „A“ se u ovom akronimu takođe ubraja i „As if now“, što znači da cilj mora biti izražen u sadašnjosti. Tako na primer ukoliko želite da uštedite novac za letovanje cilj postavite tako da on glasi „Štedim novac za letovanje“ umesto „Počeću da štedim za letovanje“. Na ovaj način ćete imati osećaj da ste već krenuli sa realizacijom, umesto onog da se taj „veliki posao“ nalazi ispred Vas.


R – Realistic

Postavljeni cilj mora biti realan, ali istovremeno i izazovan. Tako na primer, ukoliko je Vaš cilj povećanje prihoda, morate realno sagledati svoje mogućnosti prilikom određivanja krajnje cifre. Dakle, ne možete kao cilj postaviti cifru od 5.000 evra ukoliko su Vaša trenutna primanja 500 evra. Umesto toga podelite taj iznos na više manjih ciljeva, i isplanirajte povećanje sa 500 na 700 evra. Vremenom povećavajte svoje ciljeve sve dok ne stignete do željenog iznosa, s tim da oni u svakom trenutku izgledaju ostvarivo i moguće.


T – Timed

Kod svakog postavljanja ciljeva neophodno je uključiti rok, odnosno datum ostvarenja. Dakle, odredite vremenski interval u kom ćete realizovati svoj cilj, vodeći račina o tome da to učinite što realnije. Optimalan vremenski rok ćete najbolje utvrditi tako što će on s jedne strane predstavljati pravi izazov, ali sa druge strane on ne sme biti nerealno definisan. Pri određivanju vremenskog intervala za ostvarenje cilja uključite i sve moguće faktore koji mogu uticati na probijanje tog roka, jer na ovaj način možete uočiti sve eventualne probleme koji mogu nastati u tom periodu i na vreme ih preduhitriti.