Iako je potražnja za poslom velika i ljudi mahom pristaju na razne uslove, pojedini oglasi više liče na isečke iz bajki nego što su realan opis posla i pozicije.

Želite da se zaposlite? Budite spremni da u istoj firmi radite sve poslove

Stalna dostupnost na telefonu, izdavanje predračuna, računa, izvoz i uvoz robe, tenderi i javne nabavke, plaćanja, obrada slika, fakultetska diploma, visok stepen opšte pismenosti, napredno poznavanje internet oglašavanja...

Ovo je samo delić oglasa za radno mesto na poziciji ekonomskog menadžera od koga poslodavac zahteva čak 30 zaduženja i 13 potrebnih znanja, veština i osobina. Pored navedenih stavki, od budućeg zaposlenog se očekuje i da plaća fakture, pravi ugovore, šalje robu, prepoznaje koncept u PDV sistemu, pakuje robu, radi istovar, osmišljava i sprovodi onlajn marketing kampanju, obrađuje slike i tekstove...

Iako je naziv oglasa “ekonomski menadžer”, iz nabrojanih stavki se vidi da se od jedne iste osobe traži da bude celokupna HR služba, marketing i PR menadžer, da radi nabavku, bude prodavac, da zameni celokupan IT sektor i pritom da vodi računovodstvo i prikuplja dokumentaciju za javne nabavke.

Da ovakva ponuda nije usamljena, pokazuje iskustvo Nikole Avramovića (34), koji je nakon što je video oglas za poziciju referenta u računovodstvu, pomislio da je njegovoj potrazi došao kraj. Međutim, kada je malo pažljivije pročitao oglas, shvatio je da i nije baš sve tako idilično.

- Gazda je od svog budućeg zaposlenog zahtevao “fizičko sprovođenje inventara za oblasti hrane i pića”, unos cena, promenu menija, “unošenje prijema hrane”, ažuriranje svih trebovanja zaliha, vođenje glavnih arhiva cena i recepata, ali i vršenje nasumičnih provera radi potvrđivanja da se svi proizvodi odgovarajuće skladište. Pored ovog, u oglasu piše da se od nas očekuje “pomeranje, podizanje, nošenje, guranje, vučenje i postavljanje predmeta koji teže manje od četiri i po kilograma” - i dalje je u čudu ovaj mladić.

Kako kaže, budući poslodavac se ni tu nije zaustavio, te je u oglasu napisanom na tri strane u opisu naveo i da onaj ko posao dobije mora pripremati i voditi reviziju i distribuciju izveštaja, plaćati i rešavati račune kojima je prošao rok dospeća, kao i da “uspostavi, vodi i upravlja prikupljanjem uslužnih naloga za garancije čekova”.

- Ni to mu nije bilo dovoljno, te je tražio i “aktivno slušanje i pozitivno reagovanje na pitanja”, javljanje na telefon, motivisanje zaposlenih, pružanje pomoći menadžmentu, igranje uloge uzora, koordiniranje zadataka, unošenje i lociranje informacija vezanih za rad korišćenjem kompjutera... Na momenat mi se učinilo kao da taj čovek zapravo traži jednu osobu koja bi praktično činila celu firmu - iskren je Nikola.

Svetlanka Knežević, specijalista poslovne psihologije, objašnjava za “Blic” da onaj ko sastavlja ovakav i sličan oglas očekuje od svojih zaposlenih da rade doslovno sve.

- To traže naročito manje firme jer se ne drže opisa radnog mesta, kako je to u državnim preduzećima, nego od zaposlenog očekuju da se uključi u apsolutno svaki posao. Poslodavac na kraju i dobije ono što traži - osobu koja će da prihvati da radi sve što mu se kaže, bez neke posebne specifikacije - priča ovaj psiholog.


Savet psihologa

Prvo pitajte šta ćete raditi, pa potom za platu

Psiholog Knežević savetuje da na razgovoru za posao tražite od poslodavca da objasni koja vrsta posla je zapravo u pitanju.

- Treba biti fokusiran na to šta će se raditi, šta poslodavac očekuje, a ne da primarna pitanja budu ona kakvi su plata i radno vreme. Najčešće su to radna mesta zvučnog imena i pozicije, obično na engleskom, a zapravo se očekuje da kandidat kuva kafu. Fokus mora biti na opisu rada i samo tada će kandidati moći da zaključe da li je posao za njih - kaže Knežević.


Šta znače ovi zahtevi?

-fizičko sprovođenje inventara za oblasti hrane i pića

-unošenje prijema hrane

-uspostavljanje, vođenje i upravljanje prikupljanja uslužnih naloga za garancije čekova

-aktivno slušanje i pozitivno reagovanje na pitanja