"Fijatovi” radnici su na plaćenom odsustvu od 28. maja, a u fabričke hale se vraćaju 8. juna. „Stelantis”, zajednička kompanija „Fijata” i „Pežoa”, trebalo bi da do septembra ili najkasnije oktobra obavesti Vladu Srbije, koja je sa 33 odsto udela suvlasnik kragujevačke fabrike automobila, kakvi su joj planovi za postrojenje u Šumadiji.

Kragujevac se nada novom modelu automobila

Prema našim saznanjima, svi se nadaju će biti pokrenut novi model automobila, i to u drugoj polovini sledeće godine. To i jeste mnogo verovatnije nego da kragujevački pogon bude zatvoren, budući da spada u jednu u najmodernijih „Fijatovih” fabrika, u kojoj je veći deo procesa proizvodnje automatizovan. Uostalom i iz „Stelantisa”, što u prevodu znači „obasjan zvezdama”, je pre mesec dana saopšteno da nemaju nameru da sele fabriku iz Srbije.

Ova kompanija je formirana početkom godine i očekuje se da uskoro predstavi investicione planove za svaku fabriku koja posluje u okviru grupacije.

Saša Đorđević, predsednik sindikata „Fijata”, potvrdio je da „Stelantis” trenutno radi na planu za naredni period. U sledećih nekoliko meseci trebalo bi da bude završen strateški plan za kompaniju.

– Posle toga ćemo imati podrobniju informaciju da li će se u Kragujevcu raditi nešto novo. Iskreno se nadam da hoće, i trebalo bi da bude precizirano kada bi to moglo da otpočne. Verujem da ćemo od septembra znati nešto više – kaže Đorđević.

U međuvremenu, dok se čeka odluka o daljoj sudbini nova grupa zaposlenih se sprema za odlazak na osmomesečni rad u „Stelantisovu” fabriku u Trnavi, a u ovom slovačkom gradu već radi desetak njihovih kolega koji su otišli pre nekoliko meseci.

Đorđević navodi da radnici odlaze isključivo po svojoj volji, jer su napravili računicu da im se to isplati. Plata je oko 850 evra, ali svaki prekovremeni sat i rad vikendom se dodatno plaća.

– Sve dok se odlazi dobrovoljno mi kao sindikat nećemo da se mešamo. Svako za sebe treba da preračuna šta mu se više isplati – objašnjava Đorđević.

„Fijat plastika”, čiji radnici štrajkuju od februara i povremeno u potpunosti obustavljaju rad zahtevajući da im se isplaćuje regres isti kao i prošle godine, trenutno ne radi. Zaposleni su na plaćenom odsustvu takođe do 8. juna.

Menadžment „Fijata”, koji je vlasnik ove fabrike koja proizvodi branike za „fijat 500-L” krajem aprila je odlučio da izmesti montažne trake i preseli ih u „Fijatovu fabriku automobila”. Radnicima je ponuđeno da pređu u „Fijat”, uzmu otpremnine ili da ostanu u matičnoj firmi. Od sto radnika koji su ovde zaposleni desetak je uzelo otpremnine, pet je prešlo u „Fijatovu fabriku automobila”, a ostali nastavljaju štrajk.

Zoran Miljković, predsednik štrajkačkog odbora „Fijat plastike”, kaže da su podneli prijavu inspekciji rada i očekuju pomoć međunarodnih sindikalnih udruženja.