Iz četiri preduzeća koja su nastala podelom "Železnica Srbije", do kraja godine bi trebalo da ode oko 2.500 radnika, saznaju "Novosti". Najviše prekobrojnih ima u "Infrastrukturi železnica Srbije" - 1.630 zaposlenih, "Srbija kargu" bi trebalo da napusti oko 550, a "Srbija voz" oko 250 ljudi, dok je u "Holdingu" na spisku desetak radnika.

Iz Železnica ide još 2.500 radnika

Kriterijumi za odlazak su isti kao i prošle godine, kada je železnička preduzeća na osnovu sporazuma sa Međunarodnim monetarnim fondom napustilo oko 3.000 radnika. Nije se menjao ni iznos otpremnine, pa im sleduje 240 evra po godini staža. Oni kojima nedostaju dve godine do penzije imaju pravo na novčanu naknadu kod Nacionalne službe za zapošljavanje u trajanju od 24 meseca.

Najveći broj radnika se prošle godine dobrovoljno prijavio za odlazak, dok je manji broj njih rukovodstvo proglasilo tehnološkim viškom. I lane je bilo polemike oko toga da li treba svima koji žele da odu iz preduzeća to i dozvoliti, jer se ispostavilo da su firme napustili i oni koji su radili na pozicijama koje su važne za normalno funkcionisanje saobraćaja i za čijim radom ne prestaje potreba.

- Trebalo je da se postupak završi do 20. novembra, ali je posle sastanka s ministarkom građevinarstva Zoranom Mihajlović, koji je bio prošle nedelje, rok pomeren na 25. decembar - kaže Nebojša Nikić, predsednik Sindikata izvršnih službi srpskih železnica.

- Do sada se u "Infrastrukturi" gotovo polovina od broja koji će napustiti firmu već prijavila za dobrovoljni odlazak, dok je u "Srbija kargu" oko 65 odsto zaposlenih, a u "Srbija vozu" čak 80 odsto izrazilo želju da ode iz firme. Očekujemo da će se zbog produžetka postupka još više ljudi prijaviti.

Prilikom izbora radnika koji će biti otpušteni poslodavac će morati da poštuje nekoliko kriterijuma, među kojima su radni učinak, staž i broj dece mlađe od 26 godina.

Prema ranijoj proceni Svetske banke, do kraja godine iz sve četiri firme-ćerke "Železnica", koju čine "Železnice Srbije", "Infrastruktura železnice", "Srbija voz" i "Srbija kargo", trebalo bi da ode oko 6.000 ljudi. Sva četiri preduzeća su 2015. godine, pre podele, ukupno zapošljavala 17.000 radnika. Najveći broj njih, oko 9.000, radio je u "Infrastrukturi".


Gde ima najviše?

Prema Predlogu programa za rešavanje viška zaposlenih u 2017. godini, najviše "prekobrojnih" u "Infrastrukturi" je među manevristima, čistačima skretnica, rukovaocima lake pružne mehanizacije, pregledačima kola i šefovima deonica. Viškovi su uočeni i u administraciji, pa su na spisku i referenti blagajne i viši saradnici za obračun zarada, kao i izdavaoci goriva, ali i organizatori za bezbednost na radu i kontrolor-administratori.

"Srbija kargu" ne treba 30 mašinovođa i 10 pomoćnika, 12 referenata za obračun zarada, 14 vozača vozila unutrašnjeg transporta, 20 bravara, 29 ekonomista i 15 organizatora za finansije. U "Srbija vozu" je na spisku 21 kondukter, 17 osoba koje daju informacije o prevozu, 25 mašinovođa, 10 bravara...