Presek ponude i potražnje poslova u prvoj polovini 2018. u Srbiji registrovanih na plaftormi za pronalaženje nižekvalifikovanih radnih mesta – Poslonaut, pokazuje da se, kao uostalom i prethodne godine, beleži deficit zainteresovanih kandidata u oblastima: nega lepote, priprema hrane, kuhinjsko osoblje, građevinarstvo, dok najveće interesovanje vlada za konobarisanje, promociju, ali i poslove čišćenja.

Frizeri najtraženiji, konobarisanje najpopularnije

Ne kaže se uzalud da je potraga za frizerima, ili kozmetičarima nalik traženju igle u plastu sena. Ilustracije radi, na platformi Poslonaut, zaključno sa junom, objavljeno je 380 oglasa za radna mesta u sektoru nega lepote, dok je odziv kandidata bio manji – stiglo je 343 prijave, ili 0,9 prijava po konkursu. Mesečno se, u proseku, objavi 63 oglasa, ali se taj broj u proleće i leto znatno povećava. Tako je, recimo, u maju objavljeno 113 oglasa, a na konkurs se javilo samo 36 zainteresovanih.

Situacija je nešto bolja kad je reč o građevinarstvu – na 280 oglasa objavljenih u prvom polugodištu javilo se 405 kandidata, što je 1,4 prijave po konkursu. U kategorijama priprema hrane (roštilj i pica majstori, pekari, poslastičari…) i kuhinjsko osoblje ponuda je veća od potražnje – za 592 pozicije konkurisalo je 939 kandidata.

Što se tiče odziva na oglase iz kategorije kuhinjsko osoblje (kuvari, pomoćni kuvari, pomoćni radnici, perači sudova) pristizalo je, u proseku, 3,4 prijave po objavljenom konkursu.

Osim zanimanja koja su u vezi sa pripremom hrane, postoji i stalna potreba za kuririma i vozačima, pa je u prvoj polovini 2018. objavljeno čak 1.613 oglasa, dok je odziv kandidata bio 3,8 prijava po konkursu.

Veliki broj oglasa, ali i još veći broj zainteresovanih, registrovan je za posao konobara o čemu najbolje svedoči podatak da je za 915 otvorenih pozicija konkurisalo više od 7.100 ljudi, odnosno 6,5 kandidata po oglasu. Najviše oglasa za to zanimanje objavljeno je u maju, ali je interesovanje potencijalnih konobara bilo najviše izraženo u junu, kada je 1.378 kandidata konkurisalo za 212 radnih mesta.

Imajući sve to u vidu može se zaključiti da su kandidati sa zanatom u rukama (frizeri, mesari, kuvari) u ovom trenutku najtraženija kategorija na tržištu rada.

S druge strane, konobarisanje, maloprodaju, čišćenje većina kandidata koji su u potrazi za privremenim, povremenim i honorarnim poslovima vidi kao najprivlačniji izvor prihoda. Činjenica je, takođe, da za neke poslove vlada velika konkurencija, dok za druge konkurencije gotovo i da nema. I što je paradoksalno, u tim oblastima poslodavci i dalje muče muku da pronađu adekvatnu radnu snagu.

Disbalans u potražnji i ponudi

Korisnici platforme Poslonaut izuzetno su zainteresovani za poslove koji se tiču raznih vidova promocija – na 169 oglasa, objavljenih u prvom polugodištu 2018, javilo se čak 1.118 zainteresovanih. Disbalans u ponudi i potražnji vlada i kad je reč o poslovima čišćenja, s obzirom na to da je čak 1.049 kandidata konkurisalo za 245 raspoloživih mesta. Konstantno su prisutni i oglasi za poslove u maloprodaji – od januara do juna registrovano je 610 konkursa i 5,9 prijava po konkursu.